آزمون درس : عربی 1 پایه : اول عمومی به نام خدا تعدادسؤال:16 تعدادصفحه :3
نام و نام خانوادگی دانش آموز: اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تاریخ آزمون:
نام پدر اداره آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان مـدت آزمـون : 70 دقیقه
کلاس : نوبت آزمون: نیمسال اول تحصیلی 92-91 دبیرستان نمونه دولتی روزبه صفحه اول بیست نمره
|
1
|
به فارسی روان ترجمه کنید.
ذَهَبَ الإمامُ علیٌّ (ع) معَ أحدِ أصحابِه إلی السّوقِ.
ب- سَمِعـنَا أنَّ موسَی دَعَـا قارونَ إلی طریقِ الحقِّ.
ج- کَلَّمَ أویسٌ والـدَهُ فی ذلکَ المَوضوعَ ، هوَ لایَسمَحُ .
د- أنا لا أقدِرُ أکثرَ مِن هذا ، بَلِّـغ سَلامِی إلی حبیبی .
هـ- رسولُ اللّهِ حَزینٌ ماذا أفعَلُ؟
و- تَفَضَّلُوا ! نحنُ فی خدمتِکم.
|
4
|
2
|
معنی لغاتی را که زیر آن ها خطّ کشیده شده است به فارسی بنویسید.
الف- هذا لَکَ و الأرخَصُ لِی : ........................... ب- هو یَتَرَوَّحُ بِـــکُـمِّـــهِ :.....................................
ج- لَقَد نَفِدَ صَبری: ............................. د- أصبَحَ قارونُ عِبرةً لِــلاجیالِ :...............................
|
1
|
3
|
متضاد و مترادفِ کلمات را بنویسید.
الف- متضاد« رَخیصٌ »:................................... ب- مترادف « قَمیصٌ »:......................................
|
5/0
|
4
|
به عربی ترجمه کنید موسی(ع) برای انجام تکلیف ، به سوی فرعون می رود.
|
5/0
|
5
|
جای خالی را در ترجمه ی فارسی ، کامل کنید.
اللّهمَّ! نَوِّر قُلوبَنا بِـنُورِ الإیمان و الیقینِ : خدایا! .......................... ما را به نور ایمان و یقین ............................. .
|
5/0
|
6
|
گزینه ی صحیح را در ترجمه فارسی ، تعیین کنید .
الف- لا تَبحَـث عن عیوب صدیقِکَ : 1- درمورد عیب دوستت بحث نکن! 2- درجستجوی عیب های دوستت نباش!
ب- اللّهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ : 1- خداوند آفریننده ی هر چیزی است. 2- خداوند هر چیزی را خلق کرد.
ج- اُترُکوا قَصرِی : 1- قصرم را ترک کنید. 2- قصر مرا ترک کردید.
|
5/1
|
7
|
خطاها را در ترجمه ی فارسی ، إصلاح کنید.
الف- مُشاوَرَةُ المُشفِقِ الجاهلِ خَطَرٌ : مشورت کننده ی دلسوز نادان ، خطرناک است.
ب- سَیَجعَلُ اللّهُ بعدَ عُسرٍ یُسراً : خداوند بعد از سختی ، آسانی قرار داد.
|
1
|
8
|
از داخل پرانتز، کلمه ی مناسب را انتخاب کنید.
الف- اللّهمَّ! ................... القائلُ و قولُکَ حقٌّ . ( أنتَ ، هم ، هنّ ، أنتِ )
ب- « إنّا نحنُ ..................... عَلَیکَ القرآنَ » ( نزَّلـتُ ، نزَّلتُم ، نزَّلـنا )
ج- أنا ............................... . ( یَنصرِفُ ، اَنصرِفُ ، تَنصرِفُ )
د- « لا تَیأسُوا مِن رحمةِ اللّهِ » ( ماضی ، أمر ، مضارع نهی )
هـ- « لا تَحزَن! إنَّ اللّهَ مَعَنا » ( ناراحت نیستی ، ناراحت نباش ، ناراحت نمی شوی)
و- فَرِح یعنی شاد . ( صحیح ، خطا )
|
3
|
9-
|
نام باب را در فعل های ثلاثی مزیدِ آمده در عباراتِ ذیل بنویسید.
الف- جَاهَـدَ أویسُ فی معرکةِ صفّین . ب- التّلمیذُ المِثالیُّ یَشتغِلُ بِالدِّراسةِ و بَیعِ الصُّحُفِ .
|
1
|
10
|
فعل ثلاثی مزید را در جمله های زیر مشخص نمایید و مصدر آن ها رابنویسید.
الف- « و یَنقَلِبُ إلی أهلِه مَسروراً » ب- رَبـَّنا! کَفِّر عَنَّا سَیِّـئَاتِنا .
|
1
|
11
|
بسازید و پاسخ مناسب دهید.
الف- اسم فاعل از « بَـشـَّــرَ » :................................. ب- اسم مفعول از «حَکَمَ » : .................................
|
1
|
12
|
أنواع مشتق را در مشتقات مشخص شده بنویسید.
الف- ألبِسةٌ مِن أحسَنِ الأنواعِ ب- تَضَرَّعـتُ إلی رَبِّی مُعتَذِراً .
ج- بعدَ صلاةِ المَغرِبِ ذَکَرَ الوالِد القصَّةَ لَه. د- « إنَّـهُ حَمیدٌ مَجیدٌ »
|
1
|
13
|
حرکت آخر کلماتی را که زیر آن خط کشیده شده است ، بنویسید
الف- « أنزَلَ اللّه سَکینتــهُ علَی رسولِــهِ » . ب- « اللّه علیـم بِــالظّالِمینَ »
|
5/0
|
14
|
نقش و یا ترکیب کلمات مشخص شده را بنویسید
اللّهمَّ ! قَولُــکَ حقٌّ و وَعدُکَ صِدقٌ .
|
5/0
|
15
|
گزینه ی صحیح در تجزیه ( التحلیل الصّرفی) در « نَجَحَ » و « الطّالبُ» کدام است؟ نَجَحَ الطّالبُ فی دروسِهِ .
الف- نَجَحَ : 1- فعلُ ماضٍ ، لِلغائبة ، مزیدٌ ثلاثیّ 2- فعلُ ماضٍ ، لِلغائب ، مجرّد ثلاثیّ
ب- الطّالب : 1- اسم ، مفرد ، مذکّر ، مشتقّ(اسم فاعل ) 2- اسم ، مثنّی ، مؤنّث ، مشتقّ(اسم مفعول )
|
1
|
16
|
متن زیر را بخوانید و به سؤالات ذیل به عربی پاسخ دهید.
تَنعقِدُ الحفلةُ فی المدرسةِ لِتعیینِ التلمیذِ المثالیّ . اُمّاه! هل نَذهَبُ معاً ؟یا بُنیّتِی! أنا لاأقدرُ! ... اَمّا... لا بَأسَ ! سَنَذهَبُ معاً . بَدَأتِ المَراسیمُ. قالت المدیرةُ : نحن اجتمَعنا هُنا لِتکریمِ التلمیذةِ المثالیّةِ . هی أسوةٌ لِلجمیعِ فی الدرسِ و الأخلاق و العملِ . هذه هی فاطمةُ . إستقبَلَتـها المدیرةُ بِحفاوةٍ و عَلَّقَت علَی عُنُقِـها وِسامَ الإجتهاد و النّشاطِ و مَنَحَتـها جائزةً .
الف- لِماذا إنعقدَت الحفلةُ فی المدرسة؟
ب- هل ذَهَبَت الأمُّ معَ بنتِها إلی الحفلةِ ؟
ج- من هی التلمیذةُ المثالیّةُ ؟
د- من مَنَحَت فاطمةَ الجائزةَ ؟
هـ- ما هو معنی کلمَتَی « أسوة » و « وِسام » فی العبارة ِ ؟
|
2
|